همه چیز درباره اعصاب و روان

همه چیز درباره بیماری های اعصاب و روان و راههای درمان آنها ( نکته مهم: مطالب تنها جنبه اطلاع رسانی دارد و توصیه پزشکی تلقی نمی شوند)

همه چیز درباره اعصاب و روان

همه چیز درباره بیماری های اعصاب و روان و راههای درمان آنها ( نکته مهم: مطالب تنها جنبه اطلاع رسانی دارد و توصیه پزشکی تلقی نمی شوند)

پاراسومنیا یا خواب پریشی چیست ؟

نتیجه تصویری برای خواب پریشی

چند وقت پیش هر چندشب یک بار وقتی می خوابیدم و در خواب گفتگویی صورت می گرفت و بعد تبدیل به مبارزه میشد و وقتی بیدار میشدم متوجه میشدم که روی تخت دراز کشیده ام ولی دستانم مانند یک بوکسور یا یک فرد رزمی کار ، حالت گارد حمله گرفته اند . این باعث شد درخصوص اختلالات خواب تحقیق کنم. البته مشکل من به سرعت و در کمتر از یک ماه برطرف شد و علتش احتمالا یک دوره پر استرس بود. در این مطلب مطالعات خودم در خصوص یکی از اختلالات خواب به نام پاراسومنیا با شما به اشتراک می گذارم. تاکید می کنم که من یک متخصص در زمینه خواب و یا روانشناسی نیستم بلکه یک محقق هستم که در این خصوص ، مطالعاتی را انجام داده و در وبسایت توسینسو قرار داده است. 

پاراسومنیا (Parasomnia) زمانی رخ می دهد که شما در خواب هستید و مغز فرمانهایی را به بدن شما می دهد و باعث می شود شما حرکاتی را انجام دهید و این حرکات شامل حالات گوناگونی می شود . ممکن است شما در خواب فریاد بزنید و دست و پا بزنید ، غذا بخورید ، حتی در خانه پرسه بزنید ، گریه کنید ، در یک مستند دیدم که شخصی در خواب مانند ساموراییها شمشیر زنی می کرد (شمشیر در دستش نبود ولی در خواب طوری رفتار می کرد انگار واقعا یک سامورایی است که دارد با شمشیری که در دستش هست مبارزه می کند) 

بعضی از حالتهای پاراسومنیا مربوط به اختلالات مغزی است و نه روان. بطور مثال در مطالعه ای ، چند نفر از افراد که در خواب ، به علت اختلالات مغزی حرکاتی شبیه Rapid Air Movement (RAM) را انجام می دادند مورد بررسی قرار گرفتند و بعدها در سنین بالای پنجاه سال به بیماری پارکینسون انجامید. این افراد این واکنشها را در خواب به افراد یا حیوانات ناشناس نشان می دادند.واکنشهایی که افراد مبتلا به این عارضه در زمان خواب نشان می دهند و همچنین شخصیتهایی که بروز می دهند با آنچه در واقعیت هستند می تواند متفاوت باشد حتی با سبک زندگی آنها متفاوت باشد بطور مثال فردی که از رختخواب پایین می پرد و پشت تخت پناه می گیرد چون مورد حمله فضاییها واقع شده ،ممکن است جنجگجو شود ، شکارچی شود درصورتی که در روزمره اش هیچ ارتباطی با این مسائل نداشته و حتی ژستهای متفاوتی در خواب داشته باشد. 

آیا پاراسومنیا خطرناک است ؟

می تواند باشد، هم برای خود فرد و هم برای اطرافیان. بخصوص اگر در مقاطع خواب عمیق فرد رخ دهد. در این هنگام ، فرد هیچ آگاهی ای از محیط پرامونش ندارد و ممکن است از رو تخت به پایین بیفتد و یا با اشیا برخورد کند و حتی متوجه نشود و یا در یک حرکت ناخواسته به همسرش که نزدیک او خوابیده آسیب وارد کند . در یکی از خاطره هایی که مردم در این باره نوشته بودند ، به خاطره ای از یک مرد جا افتاده برخورد کردم که بخاطر اینکه در خواب ، بارها به در و دیوار و اشیای اتاق خواب برخورد کرده بود و چند بار خونریزی هم داشت خودش را شبها با رنجیری به تخت متصل می کرد که مبادا از تخت خارج شود ولی یک شب خواب میدیده که دارد حیوانی را شکار می کند و درست در لحظه ای که میخواسته گردن شکارش را بشکند با صدای جیغ همسرش برخواسته و دیده سر زنش را در دستان گرفته . اگر صدای جیغ همسرش او را بیدار نمی کرد ، چه بسا گردن زنش را شکسته بود. 

اگر این حالتها زیاد تکرار شود بطور مثال هر شب و مدت طولانی رخ دهد کمترین اتفاقی که می افتد ، کم خوابی و مشکلات مربوطه آن می باشد. 

شروع پاراسومنیا

نوشیدنیهای الکلی می تواند عاملی برای بروز این اختلال باشد. ممکن است ریشه خانوادگی داشته باشد بطور مثال شخصی که پدرش در خواب راه می رفته است و الان او هم در خواب راه می رود. 

آیا پاراسومنیا قابل درمان هست

ایجاد آرامش ، چه بصورت دارویی و چه تمرینات ریلکسیشن مانند مدیتیشن که به مغز کمک می کند آرام بماند. فقط این نکته مهم را در نظر داشته باشید که داروی مناسب برای هر مورد ممکن است متفاوت باشد پس به هیچ عنوان بدون مراجعه با پزشک متخصص و یا بطور خودسر از دارو استفاده نکنید. باز هم تاکید می کنم همانطور که درخصوص اختلالات مشابه که می تواند نشانه های پارکینسون باشد ، هوشیار باشید که اقدام به خود درمانی نکنید و حتما در صورت احساس علائم مشابه بجای هرگونه حدس و گمان ، به پزشک مراجعه کنید. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.